Potasiu7 produse.

Arata 1 - 7 din 7 produse
Arata 1 - 7 din 7 produse

Potasiu

Dintre nutrientii utili pentru organism, potasiului nu i se acorda adesea atentia cuvenita. Parcurge cu atentie textul de mai jos pentru a descoperi de ce acesta este esential pentru functionarea optima a corpului nostru, indiferent de varsta pe care o avem. 

Potasiul ca nutrient - ce este

Potasiul este un macromineral, 98% din cel din corp fiind prezent in celule. Din acesta, 80% se afla in celulele ce compun muschii, iar restul de 20% se regaseste in oase, in globulele rosii si in ficat.

Potasiul din organism actioneaza ca un  electrolit. Cand se afla in apa, un electrolit se descompune in ioni pozitivi si negativi, ce au capacitatea de a conduce electricitatea. Ionii de potasiu au sarcina pozitiva.

Corpul nostru foloseste electricitatea intr-o multitudine de procese, cele mai cunoscute dintre ele fiind asigurarea echilibrului fluidelor, semnalele nervoase si formarea contractiilor musculare. 

Potasiul - beneficii:

Rolurile potasiului sunt numeroase, cele mai importante dintre ele referindu-se la:

Asigura echilibrul fluidelor din corp

Organismul nostru este compus in mare parte din apa, cam 40% din aceasta fiind la nivel celular (fluidul intracelular). Restul de apa se gaseste in afara celulelor si poarta numele de fluid extracelular. 

Cantitatea de apa, atat din fluidul intracelular, cat si din cel extracelular, depinde de concentratia electrolitilor potasiu si sodiu. Daca potasiul este principalul electrolit din fluidul intracelular, sodiul este principalul electrolit din cel extracelular. 

In cazul in care nu exista un echilibru, apa din zonele cu mai putini electroliti va tinde sa se deplaseze spre cele cu mai multi pentru a se egaliza concentratia de electroliti. In aceste conditii, celulele fie se vor micsora, fie se vor inflama mai mult decat trebuie de pe urma aportului crescut de fluide.

De aceea este important ca in organism sa existe suficiente rezerve de potasiu, evitandu-se sa se ajunga la efecte nedorite, precum deshidratarea.

Reduce retentia de apa  in organism

Retentia de apa intervine cand in corp stationeaza excesul de fluide. Datorita potasiului, acest lucru nu se va intampla, in contextul in care va creste productia de urina si va fi redus nivelul sodiului. 

Sustine activitatea sistemului nervos

Sistemul nervos este cel care transmite mesaje intre creier si corp. Aceste mesaje sunt furnizate sub forma impulsurilor nervoase, capabile sa regleze contractiile musculare, ritmul cardiac, reflexele etc.

Impulsurile nervoase, la randul lor, sunt generate de ionii de sodiu care se deplaseaza in celule si de cei de potasiu care se deplaseaza in afara acestora. Iata de ce prezenta potasiului este fundamentala pentru a se transmite impulsuri nervoase normale.

Asigura sanatatea inimii

Pe de o parte, un nivel normal de potasiu in organism va facilita contractiile normale ale muschiului cardiac, asigurand un ritm cardiac firesc, sangele ajungand asa cum trebuie la creier, la alte organe vitale si la muschi.

Pe de alta parte, potasiul mentine tensiunea arteriala la valori normale, indepartand excesul din sodiu, responsabil inclusiv cu instalarea hipertensiunii. In acest context, medicii sfatuiesc persoanele hipertensive sa-si creasca doza zilnica de potasiu, in vederea normalizarii tensiunii arteriale. 

Un studiu a ajuns la concluzia ca, daca zilnic se asigura doza necesara de potasiu, exista un risc cu pana la 50% mai mic de a ne confrunta cu o maladie cardiaca. 

Diminueaza riscul de producere a accidentelor vasculare cerebrale

Intrucat regleaza nivelul tensiunii arteriale si protejeaza inima, potasiul este considerat deosebit de util si pentru ca previne aparitia unui accident vascular. In acest scop, se recomanda cu precadere adoptarea unei diete din care sa nu lipseasca alimentele ce contin potasiu si administrarea de suplimente alimentare cu potasiu (la recomandarea unui medic). 

Asigura mentinerea sanatatii muschilor si oaselor

Daca avem grija sa adoptam o dieta cu alimente care contin potasiu, atunci in corp se va forma un mediu alcalin. Dar daca ne bazam pe o dieta formata preponderent din alimente acide (cum ar fi carnea, produsele lactate, cerealele prelucrate etc.), atunci se poate ajunge la ceea ce se numește acidoza metabolica. Din cauza ei, intervin inclusiv slabiciunea si pierderea masei musculare, dar si diminuarea treptata a densitatii osoase. 

Completarea dietei zilnice cu alimente ce sunt sursa de potasiu este un demers deosebit de util, prevenindu-se sa se ajunga, in cazul prezentei diabetului, la acidoza diabetica (ketoacidoza), caracterizata prin pierderea masei musculare.

Un studiu a demonstrat ca persoanele care beneficiaza zilnic de un aport normal de potasiu vor dispune de o masa musculara mai buna decat a acelora care nu se asigura de asa ceva.

Contribuie la prevenirea osteoporozei

Din acest punct de vedere, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca un aport corect de potasiu va reduce din cantitatea de calciu care se elimina prin urina. Plecand de la aceasta concluzie, este indicat ca mai ales femeile aflate in perioada menopauzei sa-si asigure doza zilnica necesara de potasiu pentru a se bucura de un nivel mai ridicat al densitatii osoase, prevenind astfel osteoporoza. 

Previne apariția calculilor renali

In compozitia calculilor renali predomina calciul, dar potasiul (sub forma de citrat) poate sa mai scada nivelul calciului din urina. 

Pentru a avea parte de acest beneficiu al potasiului, medicii recomanda atat o dieta din care sa nu lipseasca potasiul citrat (prezent in multe fructe si legume), cat si sa se utilizeze periodic suplimente alimentare pe baza de potasiu. 

Potasiul - doza zilnica recomandata

In vederea mentinerii unei stari optime de sanatate, este indicat ca in fiecare zi sa se beneficieze de urmatoarele cantitati de potasiu:

  • Bebelusii de pana la 6 luni: 400 mg  pe zi

  • Bebelusii intre 7  si 12 luni: 700 mg pe zi

  • Copiii intre 1 si 3 ani: 3000 mg pe zi

  • Copiii intre 4 si 8 ani: 3800 mg pe zi

  • Copiii intre 9 si 13 ani: 4500 mg pe zi

  • Adolescentii de pana la 18 ani: 4500 mg pe zi

  • Adultii: 4700 mg pe zi

  • Femeile aflate in perioada de alaptare: 5000-5100 mg pe zi

Potasiul - surse naturale

Medicii atrag atentia asupra urmatorului aspect: este ideal sa ne asiguram aportul zilnic de potasiu nu prin intermediul suplimentelor alimentare, ci a dietei. De aceea, nu ar trebui ca din meniul nostru sa lipseasca:

  • Fructe (precum banane, portocale, pepene  galben, caise, unele fructe uscate: stafide, prune, curmale etc.)

  • Legume (zucchini, castraveti, mazare, spanac gatit, cartofi, cartofi dulci, ciuperci, vinete, dovleac etc.)

  • Sucuri de fructe si legume (de portocale, de grapefruit, de caise, de rosii, de prune)

  • Lactatele (mai ales laptele si iaurtul sunt surse bune de potasiu)

  • Carnea

  • Anumite tipuri de peste (ton, cod, pastrav, halibut)

  • Boabele (de fasole, nautul, soia)

  • Nucile

  • Orezul brun 

  • Cerealele si pastele integrale

Potasiul - deficit

Deficitul de potasiu poarta numele de hipokaliemie si poate crea tot felul de manifestari neplacute. Pentru a fi diagnosticat, este nevoie de analize de sange. De regula, daca se constata deficit usor de potasiu, se recomanda doar adaptarea dietei prin includerea mai multor surse naturale ale acestui mineral.

Simptomele care demonstreaza prezenta unui deficit usor de potasiu sunt:

  • stari de oboseala persistente

  • constipatie

  • senzatia de slabiciune musculara

O lipsa grava de potasiu poate sa conduca la manifestari precum:

  • slabiciune musculara severa

  • intreruperi in respiratie

  • spasme musculare intermitente

  • obstructii intestinale

  • senzatia de amorteala si de rigiditate in membre 

Excesul de potasiu

Poarta numele de hiperkaliemie si se ajunge la asa ceva daca se depasesc cele 5000 de mg recomandate pe zi. De regula, o astfel de situatie se creeaza prin excesul de suplimente alimentare cu potasiu sau daca o persoana are disfunctionalitati severe ale rinichilor (ce nu pot elimina potasiul din organism).

Manifestarile hiperkaliemiei se refera la palpitatii, scurtarea respiratiei si, in cazuri severe, la dureri in piept. In acest ultim caz, trebuie solicitat indata ajutor medical.

Masura principala care se ia in caz de hiperkaliemie este reducerea cantitatii zilnice de potasiu. In special daca se suspecteaza ca exista exces de potasiu se vor evita, pe cat posibil, alimentele bogate in potasiu, dar si anumite substitute pentru sare (care contin potasiu) sau suplimentele alimentare care il contin. 

Potasiul - precautii si atentionari

La fel ca pentru orice alte suplimente alimentare, nu te apuca sa-ti administrezi nici din cele pe baza de potasiu inainte sa ceri sfatul unui medic. 

Daca se ia in dozele normale, potasiul este sigur si bine tolerat. Cu toate acestea, exista posibilitatea ca la unele persoane sa intervina disconfort digestiv (diaree, greata, acumulari de gaze) sau unele alergii.

Pe de altă parte, excesul de potasiu la care se ajunge in special in urma administrarii incorecte de suplimente alimentare, poate sa aiba consecinte din cele mai serioase:

  • slabiciune musculara

  • paralizii

  • scaderea tensiunii arteriale

  • aritmie

  • ameteli puternice

  • confuzie mentala

  • fibrilatii ventriculare

De asemenea, ai permanent in vedere sa discuti cu un medic intrucat este posibil sa-ti fie interzise suplimentele alimentare cu potasiu sau va trebui sa le iei sub o stricta supraveghere. Iata cateva exemple de astfel de situatii:

  • boli renale grave

  • boli cardiace grave

  • diabet

  • ulcer

  • boala Addison (boala care duce la distrugerea glandelor suprarenale)

In plus, suplimentele alimentare cu potasiu interactioneaza moderat cu medicamente, printre care:

  • Unele destinate tratarii hipertensiunii arteriale (cum ar fi Enalapril, Captopril/Capoten, Losartan etc.)

  • Unele folosite in realizarea anesteziilor, pentru relaxarea musculo-scheletala (precum cele pe baza de Anectine sau Quelicin)

  • Unele diuretice (precum Amiloride/Midamor)