Valeriana3 produse.

Arata 1 - 3 din 3 produse
Arata 1 - 3 din 3 produse

Ceai de Valeriana

Valeriana- ce este

Valeriana constituie o planta perena, din familia Valerianaceae, ce infloreste vara si poate fi recunoscuta dupa florile colorate in roz sau alb. Ea este originara din Europa si din diferite parti ale Asiei, dar in prezent creste si pe continentul nord-american.

Numele plantei deriva din numele propriu latin „Valeria” si din verbul „valere” (care inseamna a fi in forma, sanatos), fiind cunoscuta inclusiv de vechii greci si de romani. De exemplu, Hippocrate i-a descris proprietatile, iar Galenus (medic vestit din Antichitate) o prescria ca remediu pentru insomnii.

Mai tarziu, in secolul al XIX-lea, valeriana era folosita ca remediu pentru epilepsie.

Valeriana- proprietati

Cea mai importanta insusire a valerianei, care o face atat de potrivita pentru a fi valorificata si sub forma de ceai, se refera la capacitatea ei sedativa, la inducerea calmului la nivelul sistemului nervos central. In aceste conditii, este apreciata in special pentru proprietatile ei sedative.

Compusii care ii asigura aceasta calitate sunt:

  • Acidul valerenic- Acesta creste nivelul de GABA (acidul gamma-aminobutiric), ce actioneaza ca un neurotransmitator si contribuie la instalarea calmului, la echilibrarea emotionala. De asemenea, acidul valerenic are si proprietati antiinflamatorii

  • Iridoizii- Au proprietati sedative

  • Acidul isovaleric- Previne contractiile involuntare ale muschilor, specialistii spunand ca are efecte similare unui medicament utilizat in tratarea epilepsiei

  • Hesperidin si linarin- Reprezinta antioxidanti din clasa flavonoizilor, avand efecte de reducere a riscului de aparitie a convulsiilor si de inducere a somnului

Ceaiul de valeriana- beneficii

Ceaiul se prepara din radacina acestei plante si te poate ajuta intrucat:

Reduce nivelul de anxietate

Un studiu a evidentiat faptul ca un ceai cu radacina de valeriana diminueaza din anxietate. Practic, valeriana creste cantitatea de GABA ce trece prin receptorii specifici, asigurand calmarea sistemului nervos.

Spre deosebire de medicamentele clasice pentru anxietate, valeriana actioneaza natural, prin intermediul acidului valerenic si a valerenolului pentru  ca starea de anxietate sa se amelioreze. Un ceai de valeriana te va proteja de efectele adverse aduse de medicamentele obisnuite anti-anxietate (cum ar fi starile de ameteala puternice si somnolenta accentuata). 

Ai insa grija si nu consuma ceai cu valeriana daca urmezi un tratament cu medicamente pentru diminuarea depresiei!

Imbunatateste capacitatea organismului de a gestiona stresul 

Intrucat reduce din anxietate si imbunatateste calitatea somnului, ceaiul de valeriana este un ajutor nepretuit in lupta cu stresul de zi cu zi. In conditiile in care stresul te face sa te simti anxios/oasa, cu cat te vei stresa mai mult, cu atat vei deveni astfel.

Ceaiul de valeriana reuseste sa imbunatateasca nivelul de GABA, permitand mintii si corpului sa se relaxeze. Odata ce se ajunge in acest punct, somnul va putea sa devina tot mai odihnitor.

Studiile au constatat ca valeriana suprima stresul fizic si psihic si pentru ca isi aduce o contributie importanta la pastrarea nivelului optim de serotonina (un neurotransmitator ce regleaza dispozitia). Datorita acesteia, somnul se va imbunatati considerabil. 

Asigura un somn odihnitor

Studiile efectuate de-a lungul timpului au ajuns la concluzia ca persoanele care consuma ceai de valeriana vor adormi mai repede si vor avea parte de un somn mai profund. Avantajul cel mai important de pe urma consumului acestui ceai este evitarea unor efecte nedorite de la medicamentele destinate combaterii insomniei (cum ar fi, de pilda, ametelile de dimineata). Chiar daca nu se ajunge la un somn perfect de pe urma consumului de ceai de valeriana, cel putin acesta va fi mai odihnitor decat in absenta sa, au afirmat oamenii de stiinta.

Un studiu a sesizat ca o imbinare dintre un ceai de radacina de valeriana si lemon balm (melisa) imbunatateste si somnul copiilor cu tulburari minore de somn.

Motivul pentru care valeriana este atat de binevenita pentru somn este urmatorul: contine linarin. Datorita acestuia, nivelul de GABA din creier va creste, activitatea nervilor se va calma si astfel se va crea un efect sedativ semnificativ. 

Totodata, acidul valerenic din valeriana este cel care inhiba enzimele ce ar putea distruge GABA, imbunatatesc nivelul acestui aminoacid si te ajuta sa ai un somn de noapte mult mai linistit decat in mod obisnuit. 

Are grija de sanatatea inimii

Compusii din ceaiul de valeriana il fac perfect si pentru diminuarea nivelului ridicat al tensiunii arteriale pe fond de stres sau de anxietate.

Cu cat nivelul tensiunii arteriale va fi mai bun, cu atat vei fi mai putin expus/a la pericole precum un infarct sau un accident vascular. Studiile au demonstrat ca radacina de valeriana mentine tensiunea arteriala la un nivel normal, ideal pentru o inima mai sanatoasa. 

Reduce din intensitatea crampelor menstruale

Intrucat este relaxant prin excelenta, in ceai de valeriana este potrivit si pentru ameliorarea disconfortului produs de crampele menstruale, in special daca este vorba despre un sindrom premenstrual.

Valeriana actioneaza asa pentru ca este un sedativ natural si are proprietati antispastice, ceea ce inseamna ca va suprima contractiile musculare si va relaxa muschii.

Un studiu a aratat ca femeile care au contractii uterine severe in perioada menstruatiei se vor simti mai bine daca vor consuma si ceai de radacina de valeriana. 

Ajuta femeile aflate la menopauza

Gratie compusilor sai, ceaiul de valeriana imbunatateste viata de zi cu zi a femeilor aflate la menopauza deoarece: reduce din insomnii, din anxietate, din durerile de cap si contribuie la o gestionare mai buna a stresului. In plus, valeriana scade frecventa bufeurilor si amelioreaza durerile articulare ale celor ce sufera de osteoporoza.

Pentru rezultate cat mai bune, este indicat sa se bea cate o ceasca de ceai de valeriana seara, la culcare. 

Imbunatateste starea celor care sufera din cauza fibromialgiei

Fibromialgia reprezinta o afectiune cu cauza de obicei necunoscuta, ce implica dureri de oase si de muschi in tot corpul, dar si stari de oboseala profunda, tulburari de somn, stari de anxietate, stari depresive, dureri de cap, sindrom de colon iritabil etc..

Un studiu a venit cu urmatoarea constatare: baile cu ceai de valeriana imbunatatesc starea de bine si somnul celor care au fibromialgie. Studiul s-a bazat pe implicarea unor pacienti care au facut timp de 3 saptamani, de cate 3 ori pe saptamana, bai cu radacina de valeriana.

Elimina din disconfortul creat de asa-numitul „sindrom al picioarelor nelinistite”

„Sindromul picioarelor nelinistite” reprezinta o afectiune neurologica pe care o poti recunoaste dupa urmatoarele manifestari: nevoia urgenta de a misca picioarele (urmata de disconfort daca nu se poate face indata acest demers), dorinta de a misca picioarele se amplifica in timpul repaosului (in special noaptea), disconfortul (exprimat prin piscaturi, furnicaturi, senzatia de arsura) dispare odata ce picioarele se misca.

Prin intermediul studiilor s-a aflat ca un ceai de radacina valeriana este potrivit si pentru ameliorarea starii celor ce sufera de „sindromul picioarelor nelinistite”, in sensul in care mai diminueaza din anxietate si induce o stare de relaxare care nu mai este propice pentru nevoia permanenta de miscare a membrelor inferioare. 

Ceaiul de valeriana- precautii si atentionari

Ceea ce s-a confirmat pana in prezent este ca folosirea pe termen scurt a ceaiului de valeriana este in general sigura pentru majoritatea persoanelor, dar nu se poate spune inca acelasi lucru si despre uzul indelungat.

In situatia in care dupa consumul de ceai de valeriana apar reactii nedorite, acestea se refera la: dureri de cap, diaree, stare de agitatie, diminuarea capacitatii de concentrare, tulburari de ritm cardiac etc.. Exista si posibilitatea de aparitie a starilor de somnolenta accentuata si a ametelilor, mai ales daca s-a facut un exces de valeriana. Iata de ce nu este indicat sa se consume valeriana de catre cei care manipuleaza masini si/sau utilaje. 

Un alt detaliu pe care trebuie sa il stii, pentru a nu te confrunta cu manifestarile neplacute mentionate, este ca o administrare de valeriana nu se va intrerupe brusc, ci treptat, timp de 1- 2 saptamani.

In acelasi timp, discuta cu medicul daca este vorba despre sarcina sau despre alaptare, intrucat nu este indicat sa bei ceai de valeriana in aceste perioade mai speciale. 

In conditiile in care valeriana interactioneaza cu substante utilizate pentru efectuarea anesteziilor pentru interventii chirurgicale, este bine sa renunti la a mai bea ceai care o contine cu cel putin doua saptamani inainte. 

Nu in ultimul rand, ceaiul de valeriana nu se va asocia consumului de alcool, intrucat va interactiona cu acesta si poate conduce la somnolenta si ameteli. 

Ceaiul de valeriana- interactiuni si contraindicatii

Nu este indicat sa se consume ceai de valeriana in urmatoarele cazuri:

  • Alergie la  plante din familia din care face parte si valeriana (Valerianaceae)

  • Se urmeaza un tratament cu sedative sau antidepresive precum: Xanax, clonazepam (Klonopin), diazepam (Valium), lorazepam (Ativan) pentobarbital (Nembutal), phenobarbital (Luminal) etc.

  • Se urmeaza un tratament cu medicamente carora le poate fi influentat modul in care sunt metabolizate de ficat- Printre acestea se numara: lovastatin (Mevacor), ketoconazole (Nizoral), itraconazole (Sporanox)

Ceaiul  de valeriana- administrare

Acest ceai este benefic atat daca este utilizat intern, cat si extern. 

In privinta utilizarii interne, trebuie sa stii ca un ceai de valeriana se va consuma fie seara, fie la nevoie. Doza recomandata este de 1-2 cani. Ceaiul se va prepara astfel: 1 lingurita de planta se va pune in 200 ml apa clocotita, lasandu-se apoi la infuzat 10-15 minute.

Utilizarea externa a ceaiului de valeriana se leaga de bai. Medicina ayurvedica si cea traditionala chineza considera ca adaugarea acestuia in apa de imbaiere va calma starile de anxietate, va ameliora insomniile si va induce un somn bun.