Antioxidanti49 produse.

Arata 1 - 36 din 49 produse
Arata 1 - 36 din 49 produse

Antioxidanti

Pentru a ne bucura de o sanatate fizica si psihica optime, avem nevoie si de un aport constant de antioxidanti. Descopera din textul de mai jos de ce sunt atat de importanti acestia!

Antioxidantii- ce reprezinta

Antioxidantii sunt substante care previn sau incetinesc ritmul de degradare celulara determinată de radicalii liberi, molecule instabile pe care organismul le produce ca reactii la presiunile create de mediul inconjurator sau de alti factori. In aceste conditii, ei pot neutraliza radicalii liberi, de aceea sunt utili pentru starea de sanatate in ansamblul ei.

Printre factorii ce duc la cresterea nivelului de producere a radicalilor liberi se afla atat cei interni (precum ar fi de exemplu inflamatiile din corp), cat si cei externi (cum sunt, de pilda, poluarea, expunerea la radiatii etc.).

Radicalii liberi mai sunt cunoscuti si sub denumirea de specii reactive de oxigen, menite sa favorizeze degradarea celulelor si organelor, in cazul in care organismul nu beneficiaza de suficienti antioxidanti pentru a le procesa si a le elimina in mod eficient. Daca se intampla asa, intervine fenomenul numit stres oxidativ.

Antioxidantii pot fi:

  • Naturali- Acesti antioxidanti provin din doua surse: produsi de organism (numiti antioxidanti endogeni) sau din afara acestuia (precum ar fi cei ce sunt preluati, de pilda, din anumite alimente, bogate in asa-numitii fitonutrienti)

  • Artificiali- Este vorba despre antioxidantii care ne sunt furnizati prin intermediul unor suplimente alimentare

Antioxidantii- beneficii

Asa cum s-a mentionat deja, antioxidantii sunt absolut necesari pentru a avea parte de o buna sanatate. Cea mai importanta „misiune” a lor este sa ne ocroteasca de impactul radicalilor liberi: stresul oxidativ. 

Printre activitatile si procesele cele mai responsabile de producerea stresului oxidativ trebuie enumerate:

  • activitatile produse la nivelul mitocondriilor celulare

  • traumele de la nivelul tesuturilor (din cauza leziunilor)

  • producerea de ischemii in corp

  • consumul unor alimente cum ar fi cele rafinate si excesiv procesate, cele care contin grasimi nesanatoase, zahar, indulcitori artificiali, anumiti coloranti, aditivi etc.

  • poluarea aerului 

  • expunerea excesiva la radiatiile UV

  • expunerea la radiatii (cum ar fi la cele produse de device-uri)

  • venirea in contact cu diverse chimicale puternice (ca de exemplu pesticidele, anumite medicamente, substantele folosite in cadrul chimioterapiei etc.)

  • fumatul

  • exercitiile fizice efectuate in exces

Oricare dintre acestea vor predispune la deteriorarea treptata a celulelor. In astfel de  conditii, va creste si riscul de aparitie a unor procese precum:

  • activarea fagocitelor (celule albe care ajuta organismul sa lupte cu infectiile)

  • cresterea cantitatii de enzime generate de radicalii liberi

  • perturbarea in functionarea lanturilor de electroni

  • eliberarea excesiva de metale (precum sunt ionii de cupru sau de fier)

Cand se ajunge la ele, se poate vorbi despre instalarea stresului oxidativ. Acesta este vinovat de aparitia unor boli precum: diabetul, cancerul, maladii cardiace etc.. De asemenea, din cauza stresului oxidativ pot interveni si tulburari grave de vedere, determinate de prezenta unor afectiuni precum degenerescenta maculara sau cataracta. 

Avand in vedere aceste argumente, specialistii recomanda sa avem grija ca zi de zi sa avem un aport de antioxidanti. 

Antioxidantii- tipuri

Se spune ca existe sute de tipuri de antioxidanti si mii de substante care pot actiona intr-un mod asemanator. Fiecare dintre antioxidanti are propriul rol sau intra in legatura cu altii pentru a ajuta corpul sa lupte asa cum trebuie pentru a se anihila radicalii liberi.

„Antioxidant” nu este numele unei substante anume, ci a unui grup de mai multi compusi care au calitatile precizate anterior.

Printre antioxidantii cei mai importanti care provin din afara corpului tau se afla:

  • vitamina A

  • vitamina E

  • vitamina C

  • beta-carotenul (cand ajunge in organism, se converteste in vitamina A)

  • seleniul

  • manganul

  • luteina

  • zeaxantina

  • licopenul

In acelasi timp, cand ne referim la antioxidanti, trebuie sa luam in calcul si:

  • flavonoidele

  • catehinele

  • polifenolii

  • fitoestrogenii

Toti provin din alimente de origine vegetala. Trebuie sa stii despre ei ca nu roluri intersanjabile, de aceea este recomandat sa ai o dieta variata, echilibrata pentru a putea sa ai acces la o gama cat mai variata de antioxidanti. 

Antioxidantii- in ce alimente se regasesc

Medicii vin cu urmatoarea precizare: cei mai pretiosi antioxidanti sunt cei care ajung la noi prin alimentatie (in special cei proveniti din fructe si legume). Alimentele care sunt foarte bogate in antioxidanti sunt cunoscute si sub denumirea de „superalimente”. 

Ca sa poti sa-ti asiguri unii dintre cei mai importanti antioxidanti, nu uita sa incluzi in dieta si alimentele de mai jos:

  • Produse lactate, oua, ficat- In ele se gaseste vitamina A, utila din urmatoarele puncte de vedere: asigura o vedere sanatoasa, sustine activitatea sistemului imunitar, sprijina sanatatea oaselor, a sistemului reproducator etc.

  • Nuci si seminte, uleiuri vegetale, legume cu frunze verzi- Sunt sursa de vitamina E, a carei principala atributie este sa scada riscul de transformare de colesterolului „rau” in acumulari periculoase, responsabile de aparitia maladiilor cardiovasculare

  • Citrice, fructe de padure, ardei grasi- Sunt bogate in vitamina C, aliatul imunitatii sanatoase, dar aceasta vitamina este si cea care diminueaza riscul de cancer sau de probleme ale oaselor si articulatiilor din cauza unui deficit de colagen (vitamina C faciliteaza sinteza colagenului)

  • Fructe si legume intens colorate (cum ar fi mango, morcovi etc.)-  Se remarca prin prezenta beta-carotenului, ce se va converti in vitamina A in organism

  • Orez, cereale integrale, nuci, branza, oua etc.- Alimentele acestea contin seleniu, ce ne protejeaza de maladii ale glandei tiroidei sau chiar de cancer

  • Germeni de grau, tofu, cartofi dulci, orez brun, nuci, spanac, ananas etc.- Oricare dintre ele ofera mangan, un mineral responsabil pentru absorbtia corecta a calciului, pentru dezvoltarea normala a oaselor si pentru reglarea nivelului de zahar din sange

  • Legume cu frunze verzi, papaya, porumb, portocale- Astfel de alimente contin luteina, esentiala mai ales pentru sanatatea ochilor 

  • Legume cu frunze verzi (sparanghel, spanac), broccoli, dovleac, salata, fistic- Alaturi de luteina, ele pun la dispozitie zeaxantina, un alt antioxidant valoros pentru protejarea ochilor

  • Rosii, pepene rosu- Binevenite si pentru continutul de licopen, un antioxidant despre care s-a descoperit ca reduce din pericolul de aparitie a unor forme de cancer (precum acela de prostata sau de san)

In privinta flavonoidelor, trebuie sa tii ca, pana in prezent, exista peste 4000, regasite in alimente de origine vegetala. Fiecare planta contine o combinatie proprie de flavonoide, atat de utile organismului pentru ca: previn imbatranirea prematura, protejeaza de bolile cardiovasculare, de cancer, de artrita, de cataracta, de tulburari de memorie, de accidente vasculare, de inflamatii cronice si de infectii.

Cele mai cunoscute alimente pentru continutul de flavonoide sunt:

  • strugurii rosii

  • vinul rosu

  • fructele de padure

  • ceaiul verde

  • ciocolata (neagra)

  • merele

Alte alimente pe care nu ar trebui sa le ocolesti daca vrei sa te asiguri ca vei primi antioxidantii valorosi de care ai nevoie sunt:

  • goji

  • rodiile

  • vinetele

  • fasolea boabe neagra sau rosie

  • mazarea

  • zucchini

In general, fructele si legumele ce au culori vibrante sunt si cele care se remarca mai mult datorita antioxidantilor.

Pentru a putea beneficia pe deplin de efectele pozitive ale antioxidantilor, trebuie sa ai in vedere si acest detaliu:  gatirea poate sa duca la cresterea sau la diminuarea concentratiei de antioxidanti. Spre exemplu, rosiile sunt cunoscute in special datorita licopenului, care va dobandi o biovalabilitate mai ridicata (va fi mai la indemana de absorbit si de procesat de catre organism) odata ce rosiile vor fi prelucrate termic.

In schimb, alimente cum ar fi zucchini sau mazarea isi mai pierd din antioxidanti odata ce sunt gatite. 

Antioxidantii- suplimente alimentare

Medicii vin cu urmatoarea precizare: ideal este sa ne asiguram necesarul de antioxidanti prin alimentatie, dar daca, din diferite motive, acest lucru nu este posibil, se poate apela si la suplimentele alimentare. Cu toate acestea, ei ne atentioneaza asupra urmatoarelor aspecte:

  • Suplimentele alimentare cu antioxidanti nu trebuie sa inlocuiasca o dieta echilibrata si un stil de viata sanatos

  • Suplimentele alimentare cu antioxidanti nu sunt un motiv pentru a ne trata singuri si pentru a amana vizita la un medic

  • In caz de sarcina sau de alaptare, in niciun caz nu te vei apuca sa iei suplimente cu antioxidanti fara sa ai avizul unui medic

  • Cand te adresezi medicului, da-i detalii cat mai complete despre starea ta de sanatate, astfel incat sa-ti poate indica, daca este cazul, acele suplimente care sa fie cele mai adecvate nevoilor tale (daca, de pilda, suferi de o degenerescenta maculara etc.)

  • Prin alimentatie nu se poate ajunge la un exces de antioxidanti, dar va fi posibil sa se ajunga aici de la excesul de suplimente alimentare care-i contin

  • Excesul anumitor antioxidanti este daunator pentru organism- De exemplu, prea multa vitamina A duce la cresterea riscului de aparitie a malformatiilor la fat, mai ales daca se administreaza in anumite perioade ale sarcinii. Excesul de vitamina E poate creste riscul de aparitie a unui accident vascular sau a unui cancer al prostatei etc.

  • Anumite suplimente alimentare cu antioxidanti pot interactiona cu medicamente pe care le iei deja pentru diferite afectiuni- Spre exemplu, vitamina E interactioneaza cu substantele prezente in anumite medicamente anticoagulante, ceea ce poate creste posibilitatea de aparitie a hemoragiilor. Avand in vedere acest detaliu, nu te apuca sa te tratezi singur/a cu suplimente cu antioxidanti, fara sa ceri si sfatul unui specialist

  • O folosire foarte indelungata a suplimentelor alimentare cu antioxidanti nu este indicata, asa ca nu se poate spune ca astfel de suplimente sunt „cheia” pentru a preveni maladii deosebit de grave cauzate de stresul oxidativ, cum ar fi cancerul de exemplu