Pret si Producatori

Filtreaza Cantitate +

Pret +

0 lei - 135 lei

Pachete Avantajoase +

Nu există nicio opțiune disponibilă pentru acest grup

Luteina13 produse.

Arata 1 - 13 din 13 produse
Arata 1 - 13 din 13 produse

Luteina

Luteina- ce reprezinta

Luteina este un tip de vitamina, numita carotenoid. Ea este legata de beta-caroten si de vitamina A.

Luteina se regaseste in mod natural in fructe si legume, iar cele mai mari cantitati ale ei sunt prezente in acelea care sunt puternic colorate (verzi, portocalii sau galbene). Face parte dintre carotenoizii (alaturi de ea se afla si zeaxantina) care formeaza pigmentul de culoare din ochiul uman (macula si retina). Functia ei de baza, din acest punct de vedere, este sa protejeze tesutul ocular de efectele nocive ale radiatiilor solare.

Organismul nu are capacitatea de a-si sintetiza singur luteina, asa ca va trebui sa aiba acces la ea prin alimentatie sau cu ajutorul suplimentelor alimentare. In privinta acestora din urma, ele contin substanta numita carotenoid (cu proprietati antioxidante), de aceea se recomanda mai ales pentru a preveni sau ameliora anumite afectiuni ale ochiului ce apar odata cu inaintarea in varsta. 

Luteina si ochii

Principala insusire a luteinei, aceea de antioxidant, este cea care va contribui la contracararea efectelor nocive ale radicalilor liberi precum expunerea la lumina albastra, la radiatiile solare, o dieta saraca in nutrienti etc. oricare dintre acestia fiind responsabili de cresterea posibilitatii unor afectiuni precum degenerescenta maculara sau cataracta. 

Pentru ca radicalii liberi sa nu actioneze prin oxidare asupra retinei si sa distruga astfel vederea, luteina va actiona tot in directia neutralizarii radicalilor liberi. 

Inclusiv in cazul persoanelor care au suferit deja de pe urma degradarii retinei, un plus de luteina furnizata prin dieta si suplimente alimentare va mai stopa din evolutia bolii si va duce la o ameliorare a simptomelor neplacute.

Practic, luteina este considerata una dintre vitaminele ochiului si este utila nu numai in cazul persoanelor varstnice, pentru a le feri de maladiile ce presupun degenerescenta maculara, ci si persoanelor tinere. Astfel, pentru acestea, luteina din dieta si din suplimente anihileaza din stresul oxidativ si le ofera sansa de a se bucura de o vedere sanatoasa, imbunatatind acuitatea vizuala. 

Un studiu recent (din anul 2018) a ajuns la concluzia ca luteina are numeroase beneficii asupra ochilor. In aceste conditii, ar trebui sa se incurajeze un consum din ce in ce mai mare de alimente care sunt surse de luteina si, in cazul in care un medic recomanda, sa nu se evite administrarea suplimentelor ce contin si luteina. Asfel de masuri sunt esentiale, spun specialistii, cu precadere la populatia cu risc mai mare de a avea de suferit din cauza degenerescentei maculare (persoanele mature si varstnicii). 

Luteina-beneficii

Cele mai semnificative efecte  pozitive ale luteinei se leaga, asa cum s-a mentionat deja, de sanatatea ochilor. Iata care sunt principalele ei roluri in acest sens:

Previne complicatiile aparute in cazul degenerescentei maculare

Un studiu a aratat ca suplimentele cu luteina, administrate la persoanele diagnosticate cu aceasta afectiune, va mai diminua din riscul de orbire. Efectele luteinei sunt mai puternice daca va fi asociata si cu zeaxantina.

Studiul mentionat a vizat mai mult de 100.000 de persoane, s-a bazat pe date obtinute in perioada cuprinsa intre 1984 si 2010 si a ajuns la concluzia ca un aport ridicat, pe o perioada indelungata, de luteina si de zeaxantina, va incetini considerabil evolutia unei degenerescente maculare si va feri de complicatii. 

Mareste acuitatea vizuala

Un studiu din anul 2009 a aratat ca si in cazul adultilor sanatosi, care vor lua suplimente alimentare cu luteina timp de 3 luni, se remarca o imbunatatire consistenta a acuitatii vizuale. In plus, studiul a sugerat ca administrarea acestor suplimente va reduce pe termen lung impactul negativ pe care il are expunerea la lumina albastra generata de ecrane. 

Alte efecte binefacatoare ale luteinei se refera la:

Are grija de sanatatea inimii

Pe de o parte, gratie proprietatilor sale antioxidante, luteina scade predispozitia organismului spre inflamatia cronica, responsabila inclusiv de aparitia maladiilor cardiace. 

Pe de alta parte, studiile au aratat ca nivelurile reduse ale luteinei din organism sunt asociate cu ingrosarea arterelor, ceea ce conduce la marirea riscului de aparitie a accidentelor vasculare sau a infarctului miocardic. In schimb, la persoanele care au un nivel normal al luteinei in corp, astfel de riscuri sunt mai mici.

Pentru a se evita maladii cardiovasculare grave, specialistii recomanda introducerea in dieta a cat mai multor alimente care ofera luteina. De asemenea, daca se indica de catre un medic, suplimentele alimentare cu luteina sunt si ele de mare ajutor. 

Sprijina buna functionare a creierului

Avand proprietati antioxidante, luteina este potrivita inclusiv in mentinerea functiilor cognitive, cu atat mai mult in privinta relatiei dintre memoria vizuala si capacitatea de invatare. Datorita ei, functiile neuronilor se imbunatatesc, acuitatea vizuala creste, iar procesele de invatare vor fi astfel stimulate. 

In cazul in care luteina va fi asociata si cu acizi grasi Omega 3, memoria va putea fi mai mult sustinuta, cu precadere in cazul persoanelor varstnice, spun oamenii de stiinta. 

Diminueaza riscul de aparitie a diabetului

Mai multe cercetari au sesizat ca luteina are un impact pozitiv inclusiv in privinta capacitatii organismului de a controla nivelul de zahar si de aceea poate sa diminueze din riscul de a se dezvolta diabet. Practic, s-a constatat ca mai ales asocierea carotenoizilor tip luteina cu acizi grasi Omega 3 va impiedica aparitia modificarilor in organism care preced declansarea diabetului. 

Un alt efect deloc de neglijat al luteinei este, in cazul celor care sufera de diabet, ca va reduce din stresul oxidativ care ar putea conduce la deteriorarea retinei pe fondul unui nivel ridicat de zahar din sange. 

Protejeaza pielea

Carotenoizii nu sunt prezenti doar in pigmentii de la nivelul ochiului, ci si in piele. De aceea, luteina este si ea binevenita in a proteja pielea de actiunea nociva a radiatiilor UV, studiile aratand va are capacitatea de a reduce din stresul oxidativ, de a preveni semnele imbatranirii si chiar cancerul de piele. 

Luteina- surse naturale

La fel ca in cazul altor nutrienti, medicii spun ca este ideal sa ne asiguram necesarul de luteina in principal prin alimentatie, in conditiile in care alimentele ofera, alaturi de acest carotenoid si alte substante valoroase (precum vitamine, minerale, proteine, grasimi sanatoase, fibre). Printre alimentele care sunt cele mai bune surse de luteina se numara:

  • Varza Kale

  • Collard greens

  • Spanacul

  • Broccoli

  • Varza de Bruxelles

  • Porumbul

  • Fasolea Verde

  • Dovleacul

  • Ruccola

  • Cartofii dulci

  • Morcovii

  • Sparanghelul

  • Portocalele

  • Papaya 

  • Ouale

Luteina- suplimente alimentare

Nu este obligatoriu sa se recomande astfel de suplimente, in conditiile in care luteina se poate obtine fara dificultate printr-o alimentatie echilibrata (de exemplu, 1 singura cana de varza Kale ofera cam 22 mg de luteina). Cu toate acestea, necesitatea administrarii suplimentelor cu luteina se impune in situatii precum: 

  • Nu exista un consum constant de alimente care contin luteina

  • Este vorba despre persoane varstnice

  • Este vorba despre femei aflate la menopauza

  • A fost pus un diagnosticat de afectiuni care tin de o degenerescenta maculara

In functie de varsta si de starea de sanatate, necesarul zilnic de luteina variaza intre 6 si 30 mg. 

Pana in prezent, cercetarile au ajuns la concluzia ca suplimentele cu luteina se recomanda cel mai mult in urmatoarele situatii:

  • Pentru degenerescenta maculara- Pentru a se preveni aceasta afectiune, ar trebui ca zilnic sa se administreze 6-12 mg de luteina. In caz de reducere a simptomelor generate de aceasta problema de sanatate se poate recomada o doza zilnica cuprinsa intre 10-20 mg, in general optandu-se pentru 12 mg de luteina

  • Pentru cataracte- In scopul prevenirii ei, ar trebui sa se ia zi de zi cate 6-12 mg de luteina. In scopul diminuarii simptomelor, se vor lua cate 15 mg de luteina de trei ori pe saptamana sau 10 mg de luteina, alaturi de 2 mg de zeaxantina, zi de zi

De asemenea, in vederea obtinerii unor rezultate mai bune de pe urma acestor suplimente, medicii recomanda sa se consume cat mai des alimente precum: Varza Kale, spanac (gatit) si broccoli.  

Nu in ultimul rand,  trebuie sa tii cont si de acest aspect: pentru o absorbtie optima in organism, suplimentele cu luteina se vor lua in timpul meselor. Cel mai bine ar fi, spun medicii, daca am reusi ca la mesele respective sa asociem suplimentele cu alimente care contin luteina sau cu unele care contin grasimi sanatoase (cum ar fi avocado, uleiul de masline, de cocos, nucile, semintele etc.).

Luteina- precautii si avertizari

Luteina este in general sigura, daca este administrata pe cale orala, in dozele recomandate de catre un specialist.

In privinta copiilor, trebuie sa stii ca luteina nu ar trebui administrata, pentru o deplina siguranta, bebelusilor care au mai putin de 9 luni. 

Alte precautii de care trebuie sa tii seama, cand este vorba despre suplimentele cu luteina, sunt urmatoarele:

  • Pentru sarcina si alaptare- Administrarea luteinei este perfect sigura daca se vor respecta indicatiile medicului si nu se vor face excese

  • Pentru persoanele care sufera de fibroza chistica- Intrucat persoanele care au aceasta afectiune au dificultati in a absorbi nutrientii din hrana, acelasi lucru se va intampla si cu luteina. De aceea, este foarte recomandat ca acestea sa primeasca suplimente alimentare cu luteina, dar numai sub supravegherea stricta  a unui medic

  • In caz de cancer piele- Desi luteina protejeaza contra efectelor nocive ale radiatiilor solare si s-a constatat ca poate sa diminueze din riscul aparitiei acestei boli, specialistii avertizeaza ca ar fi mai bine ca suplimentele cu luteina sa fie evitate de persoanele care au  in familie un istoric de cancer de piele