Seleniu25 produse.

Arata 1 - 25 din 25 produse
Arata 1 - 25 din 25 produse

Seleniu

Desi nu este atat de cunoscut precum alte vitamine si minerale, seleniul are pentru organism beneficii uimitoare. Descopera-le parcurgand si textul de mai jos!

Seleniul- ce reprezinta

Seleniul este un mineral cu roluri importante pentru mai multe procese care au loc in corpul uman, precum functia cognitiva, functionarea sistemului imunitar sau asigurarea fertilitatii feminine si masculine. De asemenea, el contribuie la reglarea hormonilor tiroidieni si la sinteza ADN-ului, protejand totodata corpul de impactul negativ al stresului oxidativ si de infectii.

Seleniul este prezent in tesuturi, cu precadere in muschii scheletici si in tesuturile ce intra in structura glandei tiroide.

Cantitatea de seleniu regasita in alimente depinde de concentratia acestui mineral in sol si de apa folosita in agricultura. 

Seleniul- beneficii

Importanta acestui nutrient pentru organismul uman este conferita de:

Actiunea sa antioxidanta

Zi de zi, corpul nostru este supus radicalilor liberi, ce provin din surse foarte variate (printre acestia se  numara poluarea, stresul, alimentatia dezechilibrata, expunerea la radiatii etc.). In cazul in care expunerea la acestia este prelungita si nu beneficiem de apararea generata de „gardienii organismului”, antioxidantii, se vor produce reactii chimice in lant, cunoscute sub numele de stres oxidativ. Treptat, acesta ne va imbolnavi si va favoriza procesul de imbatranire prematura.

Stresul oxidativ este legat inclusiv de maladii grave, precum diabetul, cancerul, bolilele neurodegenerative, bolile cardiace etc..

Datorita unui antioxidant precum este seleniu, excesul de radicali liberi va fi neutralizat, iar celulele vor fi ferite de stresul oxidativ. 

Imbunatateste functionarea sistemului imunitar

In calitate de antioxidant, seleniul reduce nivelul stresului oxidativ, contracarand inflamatiile si  determinand un raspuns mai bun al imunitatii in fata agentilor patogeni. 

In ultimele decenii, s-a putut observa, prin mai multe teste si cercetari, ca seleniul actioneaza pozitiv chiar si in cazul persoanelor infectate cu virusul HIV, imbunatatindu-le calitatea vietii si reducandu-le numarul zilelor de spitalizare.

Totodata, au fost sesizate efectele benefice ale seleniului si in cazul altor boli ce slabesc sistemul imunitar, precum tuberculoza, hepatita C sau diferite forme de gripa. 

Asigura protectie contra maladiilor cardiace

Numeroase studii au ajuns la concluzia ca o crestere cu 50% a nivelului de seleniu in organism conduce la o diminuare cu aproximativ 24% a riscului de producere a maladiilor cardiace. 

Fiind un antioxidant, seleniul va actiona nu numai asupra inflamatiilor cronice din corp, dar va creste si nivelul glutationului, un antioxidant foarte puternic. In acest fel, se va diminua din impactul stresului oxidativ asupra vaselor de sange, acestea mentinandu-se mai elastice si mai sanatoase. In aceste conditii, pericolul producerii unui accident vascular cerebral sau al unui infarct se va reduce. 

Previne declinul cognitiv

Pentru ca seleniul este antioxidant, are o actiune pozitiva asupra organismului, limitand pericolul producerii unor maladii neurodegenerative alimentate si de prezenta stresului oxidativ, precum Alzheimer sau Parkinson. 

Un studiu a constatat ca la pacientii care sunt diagnosticati cu Alzheimer se inregistreaza niveluri reduse de seleniu in organism. In plus, acestia aveau si niveluri reduse de zinc si mangan, avand in schimb cresteri ale nivelului de aluminiu, fier si cupru. De asemenea, studiul a evidentiat faptul ca o dieta bogata in antioxidanti si administrarea de suplimente alimentare pe baza de seleniu pot imbunatati memoria celor care sufera de Alzheimer.

Alte cercetari efectuate de-a lungul timpului au aratat ca o dieta din care nu se exclud nucile braziliene (surse importante de seleniu) va imbunatati fluenta verbala si functiile cognitive la persoanele care inregistreaza un usor declin cognitiv.

In acelasi timp, adoptarea unei diete mediteraneene, ce cuprinde si alimente cu zinc, este benefica intrucat poate sa mai reduca din riscul aparitiei maladiilor neurodegenerative odata cu inaintarea in varsta. 

Vegheaza la functionarea normala a aparatului reproducator

Studiile au demonstrat ca seleniul sprijina sinteza selenoenzimelor, ce previn infertilitatea (feminina si masculina), pierderile de sarcina, preeclampsia, intarzierile in dezvoltare ale fatului, diabetul gestational sau nasterea prematura.

In scopul evitarii producerii oricaror dintre complicatiile de mai sus, medicii indeamna la consumul de alimente cat mai bogate in seleniu, precum si administrarea regulata de suplimente alimentare cu seleniu. 

Are grija de sanatatea tiroidei

Intrucat tesutul ce intra in componenta glandei tiroidei este foarte bogat in seleniu, acest mineral are o influenta pozitiva asupra functionarii corecte a acesteia. Astfel, seleniul protejeaza tiroida de stresul oxidativ si regleaza producerea de hormoni tiroidieni, asigurandu-se o crestere si o dezvoltare normale.

Oamenii de stiinta au observat ca persoanele care sufera de o maladie autoimuna a tiroidei numita tiroida Hashimoto au de regula si deficit de seleniu in organism. 

Reduce din simptomele neplacute generate de astm

Astmul face si el parte dintre afectiunile asociate excesului de stres oxidativ, de ceea si in cazul sau seleniul este de ajutor. De pilda, mineralul acesta scade inflamatia si asigura o functionare mai buna a plamanilor. In aceste conditii, simptomele neplacute generate de astm vor scadea in intensitate.

Pentru ca persoanele ce sufera de aceasta boala cronica sa se bucure de efectele seleniului, este indicat ca zilnic sa se administreze cate 200 mcg de seleniu prin intermediul suplimentelor alimentare. 

Seleniul- necesarul zilnic 

Necesarul zilnic de seleniu presupune atat seleniul care ajunge la tine prin alimentatie, cat si cel care ar putea ajunge in cazul in care se administreaza suplimente alimentare. Cei mai multi dintre noi reusesc sa-si acopere tot necesarul de seleniu sau o buna parte din el prin intermediul alimentatiei.

In vederea mentinerii sanatatii, se recomanda ca zilnic sa avem parte de urmatoarele cantitati de seleniu:

  • Copiii intre 1 si 3 ani: 20 mcg/zi

  • Copiii intre 4 si 8 ani: 30 mcg/zi

  • Copiii intre 9 si 13 ani: 40 mcg/zi

  • Copiii de peste 14 ani si adultii: 55 mcg/zi

  • Femeile insarcinate: 60 mcg/zi

  • Femeile aflate in perioada de alaptare: 70 mcg/zi

Deficitul de seleniu- cauze si manifestari

Printre persoanele care au cel mai ridicat risc de a se confrunta cu deficitul de seleniu se numara:

  • Cele care traiesc in zone cu solul sarac in seleniu (de regula, solul nu va avea suficient seleniu din cauza ploilor, procesului de evaporatie sau pH-ului)

  • Cele care sunt infectate cu HIV

  • Cele care urmeaza un tratament cu dializa

  • Cele care au boli inflamatorii intestinate (precum boala Crohn de pilda)

Manifestarile care demonstreaza prezenta unei lipse de seleniu in organism sunt:

  • Infertilitatea (atat la femei, cat si la barbati)

  • Sistemul imunitar slabit

  • Oboseala musculara

  • Stari de oboseala permanente

  • Frecvente stari de confuzie mentala

  • Caderea accentuata a  parului

Deficitul de seleniu nu este simplu de diagnosticat de catre medici. Cea mai frecventa metoda de diagnosticare este masurarea nivelului enzimei numite glutation peroxidaza (ea are nevoie de seleniu pentru a functiona), ce are rolul de a proteja celulele de stresul oxidativ. 

In cazul in care se ajunge la concluzia ca este vorba despre un deficit de seleniu, medicul va indica fie adoptarea unei diete mai bogate in alimente ce sunt sursa de acest mineral, fie va recomanda administrarea de suplimente alimentare. 

Seleniul- surse naturale

La fel ca pentru orice alt mineral, este ideal ca si seleniul sa ajunga in organism preponderent prin alimentatie. Cantitatea de seleniu din alimente depinde mult de cantitatea existenta in sol. In acelasi timp, trebuie sa stii ca mai ales alimentele organice, neprelucrate, sunt sursa cea mai buna de seleniu, intrucat prelucrarile excesive il indeparteaza.

Printre cele mai potrivite surse naturale de seleniu se afla:

  • Nucile braziliene, caju si alunele

  • Pestele (mai ales tonul, heringul, codul)

  • Carnea de vita si de pui

  • Cerealele si pastele fortificate

  • Branza dulce

  • Ouale

  • Orezul brun

  • Semintele de floarea-soarelui

  • Spanacul

  • Ovazul

  • Ciupercile

  • Lintea

  • Bananele

Seleniu- suplimente alimentare

Astfel de suplimente nu vor fi luate la intamplare, ci se va consulta un medic in prealabil. De altfel, sunt situatii care impun asigurarea dozei zilnice de seleniu prin intermediul suplimentelor. Iata cateva exemple in acest sens:

  • Maladii tiroidiene autoimune si noduli tiroidieni

  • Urmarea unui tratament cu dializa

  • Prezenta unei forme de cancer

  • Sarcina

  • Sistemul imunitar slabit (cu precadere din cauza unor maladii grave, precum este infectia cu virusul HIV)

  • Exista deja un diagnostic care atesta un deficit de seleniu

Important este, cand se administreaza suplimentele cu seleniu, sa nu se depaseasca doza de 400 mcg/ pe zi. 

Cea mai indicata forma de supliment alimentar cu seleniu este aceea care contine seleno-methionină, despre care s-a constatat ca are o biovalabilitate mai ridicata (biovalabilitatea se refera la gradul de absorbtie a unei substante in organism). 

Seleniul- precautii si atentionari

Asa cum s-a mentionat anterior, limita sigura pentru cantitatea de seleniu ajunsa zilnic in organism este de 400 mcg. In cazul in care se ajunge la aproximativ 900 mcg/zi, se poate vorbi deja despre toxicitate. 

Excesul de seleniu favorizeaza urmatoarele manifestari:

  • greata si varsaturi

  • miros neplacut in gura (ca de usturoi)

  • febra

  • diverse tulburari prezente la nivelul inimii, rinichilor sau ficatului

In cazul in care medicul va confirma faptul ca o persoana este susceptibila riscului de a dezvolta cancer de piele, nu se vor recomanda deloc suplimente alimentare pe baza de seleniu.

Nu uita de faptul ca seleniul interactioneaza cu diferite medicamente, precum:

  • Anumite medicamente antiacide

  • Un medicament utilizat in tratarea cancerului, mai exact pentru chimioterapie (este vorba despre Cisplatin)

  • Medicamentele ce contin corticosteroizi

  • Statinele (destinate reducerii nivelului de colesterol „rau”)

  • Unele pilule contraceptive

  • Suplimentele alimentare cu vitamina B3