Pret si Producatori

Filtreaza Cantitate +

Pret +

0 lei - 60 lei

Pachete Avantajoase +

Nu există nicio opțiune disponibilă pentru acest grup

Acid Folic11 produse.

Arata 1 - 11 din 11 produse
Arata 1 - 11 din 11 produse

Acid folic

Vitaminele B se gasesc printre cele mai valoroase vitamine pentru sanatatea noastra fizica si psihica. Printre ele se afla si acidul folic, o vitamina solubila in apa, care nu se gaseste insa in mod natural in corpul nostru. Pentru a ne asigura necesarul ei, se impune sa apelam in primul rand la alimentatie si apoi la utilizarea de suplimente alimentare. Din articolul de mai jos vei afla mai multe detalii despre acidul folic, astfel incat sa intelegi mai bine cat de mult conteaza si acesta pentru starea ta de bine.

Acidul folic- ce este

Cunoscut inclusiv sub denumirea de vitamina B9, acidul folic face parte din complexul de vitamine B si are un rol fundamental: contribuie la formarea acidului nucleic (parte a materialului nostru genetic).

Acidul folic- beneficii

Face parte dintre nutrientii cu  mare impact asupra sanatatii noastre, intrucat:

  • Este esential pentru formarea globulelor rosii si pentru asigurarea energiei

  • Faciliteaza sinteza si reparatiile de la nivelul ADN-ului si ARN-ului

  • Contribuie la dezvoltarea si la multiplicarea celulelor

  • Favorizeaza detoxifierea celulara

  • Diminueaza nivelul homocisteinei, o molecula cu proprietati inflamatorii, care predispune spre aparitia maladiilor cardiace- Acidul folic are abilitatea de a converti homocisteina intr-o alta molecula, numita metionina (un aminoacid esential, care contine si sulf si care accelereaza reactiile chimice din organism)

  • Sprijina dezvoltarea creierului si sustine procesele cognitive- Inca din viata intrauterina, acidul folic sustine dezvoltarea normala a creierului, iar pe masura ce inaintam in varsta sustine memoria, reduce din procesul de imbatranire a creierului si diminueaza predispozitia spre depresie sau alte tulburari care tin de sanatatea psihica

  • Protejeaza fatul de aparitia unor malformatii congenitale majore (de la nivelul creierului si/sau a maduvei spinarii)

Acidul folic in sarcina

Medicii atrag atentia asupra urmatorului aspect: este neaparat necesar sa beneficiem de un aport adecvat de acid folic in perioada sarcinii, intrucat aceasta vitamina poate sa ne protejeze atat bebelusul, cat si pe noi, de probleme care de care mai serioase, precum:

  • Spina bifida (un defect de tub neural care presupune ca structuri ale maduvei spinarii sa se exteriorizeze)

  • Anencefalie (in acest caz, nu se dezvolta parti importante ale creierului)

  • Aparitia unor malformatii precum „buza de iepure”

  • Nasterea unui bebelus cu greutate redusa

  • Preeclampsia

  • Pierderea sarcinii

Pentru ca acidul folic sa-si poata face efectul asa cum trebuie, este ideal sa fie administrat inca din saptamanile 3-4 ale sarcinii, cand maduva spinarii si creierul fatului incep sa se dezvolte. 

Doza recomandata de acid folic pentru sarcina este de 400 mcg pe zi, in primele 3 luni. Ulterior, intre lunile a patra si a noua, medicul poate sa recomande o doza zilnica de acid folic de aproximativ 600 mcg pe zi.

In unele cazuri, medicii decid suplimentarea dozei zilnice de acid folic. Situatiile care impun așa ceva sunt:

  • A mai existat o sarcina care s-a finalizat printr-un defect de tub neural sau printr-o alta malformatie congenitala

  • Parintii copilului au un „istoric” in familie in ceea ce priveste prezenta unui defect de tub neural sau a altor malformatii congenitale

  • Mama sufera de diabet

  • Mama se afla sub un tratament pentru ameliorarea convulsiilor

Acidul folic in alaptare

Specialistii vin cu urmatorul sfat: nu este de ajuns ca o femeie sa ia suplimente alimentare cu acid folic doar in perioada sarcinii, ci va trebui sa continue acest demers si in timpul alaptarii. Principalele motive pentru care se insista asupra acestei recomandari sunt: pe de o parte, acidul folic trece in laptele matern si ii va asigura si bebelusului aceasta vitamina (binevenita pentru dezvoltarea sa cognitiva), iar pe de alta parte, acidul folic mentine nivelul normal al globulelor rosii in organismul mamei, ferind-o de anemie.

Un studiu a demonstrat ca femeile care au continuat sa ia vitamine prenatale ce contineau si acid folic in perioada alaptarii aveau un nivel normal al globulelor rosii in sange, iar bebelusii lor se bucurau si ei de un nivel optim al acidului folic. 

Acidul folic- doza zilnica recomandata

In functie de varsta si de starea de sanatate, se recomanda zilnic urmatoarele cantitati de acid folic:

  • Pentru bebelusi si copii- Bebelusii de pana la 1 an au nevoie de 0,1 mg acid folic pe zi. Copiii de pana la 4 ani au nevoie de 0,3 mg pe zi, iar cei mai mari de 4 ani de 0,4 mg

  • Pentru adultii care sufera de anemie megaloblastica (o forma a anemiei cauzate de lipsa de vitamina B12 si de acid folic) - 1 mg pe zi

  • Pentru adultii care au lipsa de acid folic: 400 mcg pe zi

  • Pentru perioada sarcinii: 400-600 mcg pe zi

  • Pentru perioada alaptarii: 500 mcg pe zi

Acidul folic- semnele unui deficit

Anumite persoane sunt mai predispuse decat altele la un deficit de acid folic. Printre acestea se numara:

  • Cele care au o anemie falciforma (sau anemie cu celule in forma de secera: „anemie cu celule sickle”- este o boala ereditara, caracterizata prin forma anormala a hematiilor)

  • Cele care au boli renale

  • Cele care sunt sub diferite tratamente (cum ar fi un tratament pentru convulsii, pentru cancer, pentru artrita reumatoida etc.)

  • Cele care consuma mult alcool

Manifestarile care insotesc un deficit de acid folic sunt:

  • Scaderea in greutate

  • Diminuarea apetitului

  • O stare permanenta de oboseala

  • Iritabilitate

  • Aparitia unor leziuni in zona gurii

  • Tulburari de memorie

  • Stari de confuzie

Acidul folic- asigurarea necesarului

Poti sa-ti asiguri doza necesara de acid folic in doua moduri:

Prin alimentatie

Anumite alimente sunt bogate in acid folic. Printre ele se afla:

  • Legumele (sparanghel, broccoli, varza, spanac, conopida, mazare, salata verde etc.)

  • Boabele (precum lintea)

  • Semintele (cum ar fi cele de floarea-soarelui)

  • Orezul brun

  • Unele fructe (de exemplu, kiwi si papaya)

  • Galbenusul de ou

  • Drojdia

  • Organele (mai ales ficatul si rinichii)

  • Painea integrala fortificata 

Prin suplimentele alimentare

In general, suplimentele pe baza de acid folic se administreaza pe cale orala dar, in unele cazuri, se poate recomanda si administrarea pe cale injectabila. De asemenea, acidul folic poate fi asociat cu alte vitamine din grupul B-urilor.

Medicii recomanda o doza zilnica, pentru un adult, care sa nu depaseasca 1 mg pe acid folic. In cazul in care s-ar depasi aceasta doza, nu este vorba despre un pericol (intrucat acidul folic este solubil in apa si excesul se elimina prin urina) semnificativ, ci despre reactii nedorite, ca de exemplu:

  • tulburari digestive (crampe abdominale, diaree, greata, gaze abdominale)

  • iritabilitate

  • tulburari de somn

  • accentuarea unei stari de excitabilitate nervoasa etc.

In schimb, unele persoane, care au alergie la acidul folic, nu vor trebui sa ia suplimente care il contin, intrucat vor surveni reactii precum:

  • iritatii puternice pe piele

  • mancarimi

  • dificultati in respiratie

Acidul folic- cele mai cunoscute utilizari

Alaturi de administrarea in scopul ameliorarii unui deficit sau pentru a preveni probleme grave in sarcina, despre acidul folic s-a constatat ca este util si in urmatoarele situatii:

  • Pentru imbunatatirea raspunsului la anumite medicamente destinate tratarii depresiei- In acest caz, se recomanda o doza zilnica de acid folic cuprinsa intre 200- 500 mcg

  • Pentru ameliorarea bolilor de piele (precum vitiligo)- Sunt binevenite cam 5 mg de acid folic, de 2 ori pe zi

  • Pentru a se reduce din toxicitatea unui medicament destinat tratarii artritei reumatoide (Methotrexate)- Se recomanda 1 mg de acid folic pe zi

  • Pentru a se trata persoanele care au un nivel ridicat al homocisteinei in sange- In functie de situatie, medicul poate indica administrarea de acid folic intr-o cantitate cuprinsa intre 200-800 mcg pe zi

  • Pentru a se diminua riscul aparitiei degenerescentei maculare la persoanele varstnice- Cel mai bine este sa se asocieze acidul folic si cu alte vitamine din grupul B-urilor (vitaminele B6 si B12)

  • Pentru reducerea riscului de producere a unui accident vascular cerebral- In acest scop, sunt indicate aproximativ 500 mcg de acid folic zilnic

Acidul folic- precautii si atentionari speciale

Acidul folic nu ar trebui folosit, nici separat, nici in combinatie cu alte vitamine din grupul B-urilor in urmatoarele cazuri:

  • Daca o persoana sufera de o anemie produsa de un deficit al vitaminei B12-  Utilizarea acidului folic ar diminua eficienta tratamentului specific

  • Daca o persoana a suferit o angioplastie- Combinatia intravenoasa de acid folic, vitaminele B6 si B12 ar dauna in recuperarea acesteia

  • Daca o persoana se confrunta cu convulsii- Suplimentele alimentare cu acid folic pot agrava convulsiile, mai ales daca sunt administrate in doze mari

In acelasi timp, trebuie sa stii ca suplimentele alimentare cu acid folic au o interactiune moderata cu unele medicamente, diminuandu-le din eficienta. Printre astfel de medicamente se afla:

  • Cele pentru tratarea convulsiilor (ca de exemplu Phenobarbital/Luminal)

  • Cele pentru tratarea artritei reumatoide (mai ales Methotrexate interactioneaza cu acidul folic)

  • Cele pentru tratarea unei infectii cu paraziti (cum ar fi Pyrimethamine /Daraprim)